Urmărește-ne pe:
Image Alt

Aproape & Departe

Expoziție grandioasă dedicată lui Caravaggio la Palazzo Barberini din Roma

În orașul în care se regăsește cel mai mare număr de opere ale marelui pictor Caravaggio, 26 la număr, conservate în muzee, biserici și colecții private, Palazzo Barberini găzduiește în Cetatea Eternă a Romei expoziția “Caravaggio 2025”, cu ocazia jubileului din acest an.  

Avându-i curatori pe Francesca Cappelletti, Maria Cristina Terzaghi și Thomas Clement Salomon, evenimentul va fi deschis în perioada 7 martie – 6 iulie, cu larga participare și contribuție a Galeriei Borghese, un alt muzeu de renume din Roma.

Foto https://www.facebook.com/@BarberiniCorsini © Alberto Novelli and Alessio Panunzi Photography

“Caravaggio 2025” este un proiect imens, ambițios și de o importanță majoră dedicat lui Michelangelo Merisi zis și Caravaggio (1571-1610), una dintre personalitățile cele mai marcante din istoria artei. Vom avea ocazia unică de a admira laolaltă un număr excepțional de picturi autograf, opere împrumutate de cele mai prestigioase instituții muzeale din lume, două capodopere redescoperite expuse pentru prima dată lângă alte lucrări ale lui Merisi, precum și alte „noi descoperiri”

Reunind unele dintre cele mai cunoscute și apreciate opere ale artistului, cu note și detalii importante pentru fiecare, expoziția îți propune să ofere o nouă și complexă analiză asupra revoluției artistice și culturale adusă de Maestru. Se explorează pentru prima dată într-un context atât de amplu inovația folosită în tablourile și capodoperele sale, transpusă pe planurile artistic, religios și social ale timpurilor în care acestea au fost create.

Foto https://www.facebook.com/@BarberiniCorsini © Alberto Novelli and Alessio Panunzi Photography

Capodopere aflate departe, aduse laolaltă aproape

  • “Ritratto di Maffeo Barberini” , tablou recent prezentat publicului la 600 de ani după redescoperirea sa
  • “I Bari” este adus de la Kimbell Art Museum din Fort Worth
  • “San Giovanni Battista” este adus de la Nelson-Atkins Museum din Kansas City
  • “San Francesco”, împrumutat de la Wadsworth Atheneum of Art din Hartford
  • “Ecce Homo” de la Museo del Prado din Madrid, ce va reintra în Italia după secole
  • “Santa Caterina”, operă venită de la Museo Thyssen-Bornemisza din Madrid, operă ce face parte din colecția Barberini și se va reîntoarce acasă, cu această ocazie
  • “Marta e Maddalena”, pictură de la Detroit Institute of Arts
  • “Giuditta e Oloferne”, operă păstrată chiar la Palazzo Barberini

Foto https://barberinicorsini.org/

Umitoarea selecție se încheie cu împrumutul important acordat de Intesa Sanpaolo: “Martiriul Sfintei Ursula”, ultimul tablou al lui Merisi, realizat cu puțin timp înainte de moarte.

Caravaggio, maestrul clarobscurului

Pe numele său complet Michelangello Merisi da Caravaggio, inegalabilul pictor s-a născut la Milano în anul 1571 și a murit la doar 39 de ani, în anul 1610, la Porto Ercole, Italia.

Tehnica sa revoluționară și misterioasă a clarobscurului a devenit o caracteristică importantă a picturii baroce, prin luminarea selectivă și dramatică a formei așezată în umbre și întuneric . Disprețuind interpretarea idealistă și tradițională a subiectelor religioase practicată de pictorii florentini ai timpului, Caravaggio se inspira din stradă și din propriile experiențe de viață. Subiectele erau prezentate realist și naturalist, prin expresii și gesturi faciale pregnante,  cu ancore solide, dramatice și convingătoare în existența sa dezorganizată, împrăștiată și plină de nesiguranță.

Cariera sa artistică, marcată de fugi, zvârcoliri, lupte pentru libertate și peregrinări continue, a debutat la Roma, într-un cartier promiscuu plin de taverne, adăposturi temporare și mici prăvălii de pictură (Britannica). După o creație impresionantă de aproximativ 40 de lucrări, a devenit protejatul cardinalului Francesco del Monte, un prelat foarte apreciat la Curtea Papală.

Foto https://barberinicorsini.org/ “Autoportret ca Bacchus” – Galleria Borghese

Adorat pentru genialitate, criticat pentru frivolitate

Datorită influenței acestuia, Caravaggio a reușit să câștige câteva comenzi pentru decorarea unor biserici sau capele din oraș. Adorat de unii pentru genialitatea și robustețea tulburătoare a operelor, criticat de alții pentru frivolitate și non-conformism, pictorul și-a continuat parcursul și destinul de a deveni unul dintre cei mai influenti pictori din istoria artei.

Problemele cu justiția, ghinionul dar și inadaptabilitatea socială, culminând cu crima unui partener la un joc cu mingea, l-au pus pe fugă pentru tot restul vieții. Mai întâi, a parăsit Roma pentru Napoli, apoi a ajuns în Malta, ca un artist de renume. Tonurile picturilor, strigătele personajelor au început să devină disperate și violente. Alte nelegiuiri rebele l-au împins să se refugieze în Sicilia, unde oboseala fugarului l-au mai temperat stilistic, folosind pensule domoale și delicate.

O altă fugă la Napoli i-au pricinuit o rană din partea unui atacator într-un han. Vizând grațierea Papei, pictorul încearcă să se reîntoarcă la Roma, dar pierde vasul către această destinație, cu lucrurile sale. Bolnav și în convalescență, încearcă să ajungă înainte, pe uscat, dar această ultimă fugă îi este decisivă. Caravaggio moare la Porto Ercole, în regiunea Toscana, probabil de pneumonie, conform istoricilor.

 

Foto cover https://barberinicorsini.org/

 

 

Adaugă un comentariu

faraway
Follow us on
WordPress Cookie Notice de la Real Cookie Banner