Urmărește-ne pe:
Image Alt

Destinații

Pentru prima dată în istorie, un tablou de Caravaggio într-un muzeu din România

În data de 16 noiembrie, a fost inaugurată expoziția „Luminile lui Caravaggio. Începutul Modernității în Pictura Europeană – Capodopere din Colecția Roberto Longhi” la Muzeul Național de Artă din Timișoara, un proiect cultural amplu, de o importanță covârșitoare.

Muzeul Național de Artă Timișoara expune, în perioada 16 noiembrie 2024 – 28 februarie 2025, un număr de 43 de tablouri de la Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi (Florența), aparținând unor pictori cunoscuți sau urmași ai lui Caravaggio, cum sunt Lorenzo Lotto, Jusepe de Ribera, Gerrit van Honthorst, Mattia Preti sau Valentin de Boulogne.

Băiatul mușcat de șopârlă

Opera locomotivă și punctul culminant al expoziției este reprezentată de tabloul “Băiat mușcat de o șopârlă”, lucrare realizată în anul 1597 de către marele pictor italian Caravaggio. Este vorba despre un moment de cotitură pentru arta românească și pentru iubitorii acesteia, un tablou realuzat de faimosul Caravaggio aflat pentru prima oară în istorie într-un muzeu din țara noastră.

Capodopera înfățișează un personaj cheie pentru începuturile operei lui Caravaggio, un tânăr mușcat de o șopârlă, o imixtiune din regnul animal ce conferă naturalețe, dinamism și veridicitate tabloului. Execuția schematică a portretului este dusă către excelență cu ajutorul expresiei faciale a baiatului. Acesta este pur și simplu șocat de înțepătura provocată de animal, iar privitorul aude chiar strigătul de oroare, ușor exacerbată.

Foto https://www.facebook.com/FondazioneRobertoLonghi

Mărturii revelatorii ale sentimentelor subiectului sunt, atât cutele dintre ochii măriți, privirea lungă și strigătoare după ajutor, cât și degetele contorsionate de la ambele mâini, sub gestul liberatoriu și nevoia de scăpare. Nu lipsesc din cadru fructele, îmbrăcămintea specifică epocii, cu un umăr dezgolit plin de senzualitate al tânărului, cât umbrele dramatice pe peretele parte integrantă a scenei. Toate sunt concepte și teme revoluționare ale geniului lui Caravaggio, ce au transformat pictura și arta din Europa din timpul si mai ales de după el.

Organizator și parteneri ai proiectului

Organizator: Muzeul Național de Artă Timișoara

Coorganizatori: Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi din Firenze și Civita Mostre e Musei din Roma

Finanțator principal: Consiliul Judeţean Timiş

Parteneri: Ambasada Italiei București; Ambasada României în Republica Italiană, Malta și San Marino; Aeroportul Internațional ”Traian Vuia” Timișoara; Asociația Festivalul Baroc; Asociația TM 2023; Camera dei Deputati Comissione Cultura; Camera di Commercio Italiana per la Romania; Direcția Județeană de Cultură Timiș; Inspectoratul Școlar Județean Timiș; Instituto Italiano di Cultura Bucarest; Jandarmeria Română; Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva; Muzeul Național al Banatului; Societatea de Transport Public Timișoara; Televiziunea Română Timișoara; Timpark, CNR UNESCO; Universitatea de Vest din Timișoara Facultatea de Arte si Design – UVT.

Sponsori: Cluburile Rotary din Timișoara, Constructim, Cramele Recas, Ebig, Lutz & Associates, Modvin, SSF, Rețele Electrice, E.ON Energie România, Clubul Francofon de Afaceri Timișoara și Violette Boutique des Fleurs.

Despre Muzeul Național de Artă Timișoara

Muzeul Național de Artă Timișoara oferă o perspectivă amplă asupra formării patrimoniului bănățean pe parcursul a peste două sute de ani, pornind de la confluența dintre tradiția balcanică post-bizantină și limbajul inovator al artei europene de esență barocă adus în regiune de Contrareforma romano-catolică.

Muzeul, aflat din anul 2006 în Palatul Baroc din Piața Unirii, găzduiește atât expoziții permanente (Artă Bănățeană și Artă Modernă Românească, Artă Europeană, Colecția Corneliu Baba), cât și colecții temporare (Neoavangarda Timișoreană) sau proiecte și evenimente culturale contemporane.

Program miercuri-duminică 10:00 – 18:00. Luni-marți închis

Foto https://www.facebook.com/MNARTM.RO

Despre Caravaggio, maestrul clarobscurului

Pe numele său complet Michelangelo Merisi da Caravaggio, inegalabilul pictor s-a născut în orășelul Caravaggio din Lombardia, lângă Milano în anul 1571 și a murit la doar 39 de ani, în anul 1610, la Porto Ercole, regiunea Toscana, Italia.

Tehnica sa revoluționară și misterioasă a clarobscurului a devenit o caracteristică importantă a picturii baroce, prin luminarea selectivă și dramatică a formei așezată în umbre și întuneric . Disprețuind interpretarea idealistă și tradițională a subiectelor religioase practicată de pictorii florentini ai timpului, Caravaggio se inspira din stradă și din propriile experiențe de viață. Subiectele erau prezentate realist și naturalist, prin expresii și gesturi faciale pregnante,  cu ancore solide, dramatice și convingătoare în existența sa dezorganizată, împrăștiată și plină de nesiguranță.

Cariera sa artistică, marcată de fugi, zvârcoliri, lupte pentru libertate și peregrinări continue, a debutat la Roma, într-un cartier promiscuu plin de taverne, adăposturi temporare și mici prăvălii de pictură (Britannica). După o creație impresionantă de aproximativ 40 de lucrări, a devenit protejatul cardinalului Francesco del Monte, un prelat foarte apreciat la Curtea Papală.

Datorită influenței acestuia, Caravaggio a reușit să câștige câteva comenzi pentru decorarea unor biserici sau capele din oraș. Adorat de unii pentru genialitatea și robustețea tulburătoare a operelor, criticat de alții pentru frivolitate și non-conformism, pictorul și-a continuat parcursul și destinul de a deveni unul dintre cel mai influent pictor din istoria artei.

foto wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Bild-Ottavio_Leoni%2C_Caravaggio.jpg

Problemele cu justiția, ghinionul dar și inadaptabilitatea socială, culminând cu crima unui partener la un joc cu mingea, l-au pus pe fugă pentru tot restul vieții. Mai întâi, a parăsit Roma pentru Napoli, apoi a ajuns în Malta, ca un artist de renume. Tonurile picturilor, strigătele personajelor au început să devină disperate și violente. Alte nelegiuiri rebele l-au împins să se refugieze în Sicilia, unde oboseala fugarului l-au mai temperat stilistic, folosind pensule domoale și delicate.

O altă fugă la Napoli i-au pricinuit o rană din partea unui atacator într-un han. Vizând grațierea Papei, pictorul încearcă să se reîntoarcă la Roma, dar pierde vasul către această destinație, cu lucrurile sale. Bolnav și în convalescență, încearcă să ajungă înainte, pe uscat, dar această ultimă fugă îi este decisivă. Caravaggio moare la Porto Ercole, în regiunea Toscana, probabil de pneumonie, conform istoricilor.

 

Foto cover https://www.facebook.com/icr.bruxelles

 

 

Post a Comment

faraway
Follow us on
WordPress Cookie Notice de la Real Cookie Banner